Hírek

Alkotmánnyal az Európa Parlamentbe

2011. 03. 25.

Mint köztudott, az új alkotmányt előkészítő testületben tevékeny szerepet játszott Szájer József, az Európai Parlament képviselője. Az már kevésbé ismert, hogy Bóka Zsolt, a Széchenyi István Egyetem jogi karának oktatója tanulmányt írt az alkotmány bírósági elnevezéseivel kapcsolatban. Ezt a tanulmányt elküldte Szájer Józsefnek, a végére „odabiggyesztve”, hogy tanítványai milyen szívesen élnének egy brüsszeli utazás lehetőségével. A tavalyi év második felében elküldött levélre gyorsan jött válasz: arra az évre kimerült a képviselőnek járó utaztatási keret, térjenek vissza az ügyre a következő évben, vagyis 2011-ben.

Alig kezdődött el az új év első hónapja, mikor jelzés érkezett az unió „központjából”, pontosabban Szájer Józseftől: meghívja a Széchenyi István Egyetem negyvennyolc fős küldöttségét Brüsszelbe, az Európa Parlament egyik plenáris ülésére.

– Mondanom sem kell, nagyon gyorsan betelt a létszám – jegyezte meg mosolyogva az út „megálmodója”. – Ráadásul, a hallgatókra az utazás semmilyen költséget nem rótt, igazából csak a költőpénzt kellett előteremteniük. A csoport négy napot tölthetett Belgiumban. Ezen idő alatt lehetőségük volt megismerkedni a vallon és flamand városokban élő emberek hétköznapjaival, életvitelükkel és a településeik nevezetességeivel. Így Antwerpen barátságos főterével, Gent és Brugge hajózható csatornáival, Leuven egyetemével, illetve Brüsszel diplomáciai negyedével. A tanulmányi kiránduláson a joghallgatók szakmai előadást hallgattak meg hazánk állandó EU-képviseletén a soros magyar elnökség kihívásairól, majd az Európa Parlamentben kérdéseket tehettek fel a diákokat vendégül látó képviselőnek a készülő új magyar alkotmánnyal kapcsolatban. Itt lehetőségük volt betekinteni az európai jogalkotás folyamatába, amely mindenki számára maradandó élményt jelentett. Az tény, hogy a hallgatóink számára a búcsúzás nehéz szívvel történt, de az európai gyakornoki programok révén megcsillant a visszatérés lehetősége a sör, a csokoládé és a csipke hazájába…

A joghallgatók számára egyértelműen kiderült, hogy számukra az Európa Parlament is lehet egy állomás.Szájer József két tanácsadó asszisztense is példa arra, hogy tanulással – és persze megfelelő nyelvtudással – fiatalon be lehet kerülni az öreg földrész központjának körforgásába. – Biztosra veszem, hogy hallgatóink számára az út nagyszerű felismerést tartogatott: rájöhettek arra, hogy valóban nyitottak a határok, s innentől kezdve ők negyvenhatan máshogyan állnak a tanuláshoz. Főként az európai jogos tárgyakhoz… – tette hozzá Bóka Zsolt. – Mindenkinek ajánlom, hogy lásson világot! Felbecsülhetetlen, még akkor is, ha csak néhány napra vagy pár hétre szól a szakmai út. Az uniós gyakornoki program viszont akár fél év is lehet. Rengeteg a nemzetközi pályázati lehetőség. A belgiumi út tapasztalatai után a hallgatóim számára ezt még inkább szorgalmazni fogom.

Bóka Zsoltnak három kislánya van, s bár még csak öt, három és egy évesek, az első adandó alkalommal arra fogja ösztönözni őket, hogy például a nyári szünetekben egy-két hónapra menjenek külföldre – és tanuljanak ott nyelve(ke)t. – Ahogy a régi céhmestereknél volt: kiment az iparos legény, megtanulta mindazt, amit a szakmájáról tudni kell, aztán visszajött, és itthon kamatoztatta a tudását. Ez jó példa! Csak példaképből van kevés – jegyzi meg. – Európa nyitott – csak be kell lépni az ajtón! A fiatalok előtt van perspektíva, van lehetőség. Előbb-utóbb mindenki rájön arra, hogy a tanulással elért eredmény hosszabb távon kamatozik, míg a médiumokban látható „sztárság” többnyire csak egy – gyorsan – múló állapot.

Egyéb

Szájer József, vagyis a vendéglátó számára – aki örömmel fogadta a csillogó szemű győri joghallgatókat – a vendégek természetesen ajándékokat is vittek. A Széchenyi István Egyetemről szóló reprezentációs csomagon túl például egy olyan 1914-es plakátot, amelyen az akkori soproni polgármester kér segítséget a védvonalak megerősítésére, valamint egy 1861-ben írt, ritkán fellelhető könyvet: Dósa Elek Erdélyi jogtudomány című művét, amely 150 éve íródott.

Élménybeszámolók

Zalavári Viktória: Az EU parlamenti látogatás nagyon tanulságos volt. Megnézhettük, hogyan szavaznak a képviselők és hogyan telik ott egy átlagos nap.

Bencze Gergely (1): Rengeteget tanultunk a kirándulás alatt. Megismertünk és megtudtunk olyan dolgokat, melyek valószínűleg sokunk szakmai fejlődésére pozitív hatással lesznek.

Bencze Gergely (2): Utazni, látni, tapasztalni sokkal többet jelent, mint az iskolapadban ezekről hallani. Amit érzékelünk, jobban bennünk marad, mint amit közvetetten jegyzünk meg.

Török-Darai Richárd: Belgiumban egy teljesen más világszemlélettel ismerkedhettem meg, ami sajnos hiányzik Magyarországból. Ez nem más, mint a „nyitottság”.

Geiszt Kitti Fanni: Nagyon jól éreztem magam, rengeteget tanultam, gyönyörű helyeket láttam.

Aradi Csilla: Ez a négy nap Belgiumban csodálatos élményt jelentett. Úgy érzem, több lettem általa, mind kulturális, mind szakmai értelemben.

Szigethy Edit: Nálunk is érdemes lenne Genthez hasonlóan a Duna-parton kialakítani egy olyan helyet, ahová az egyetemisták ki tudnak menni.

Doktor Diána: Páratlan élmény volt részt venni az Európa Parlament plenáris ülésén, és látni, hogyan zajlik a szavazás a gyakorlatban.

Kiss Gabriella: Örülten annak, hogy nem csak sablonos szövegeket hallhattuk, s hogy beleláthattunk egy kicsit a brüsszeli mindennapokba, az ülésezés menetébe.

Gede Kornélia: Szájer József előadása után beültünk az ülésre, ahol éppen a lisszaboni szerződés módosításáról szavaztak a képviselők. Történelmi pillanatnak lehettünk tanúi.

Bene László: Maga az ülésterem csodálatos élmény volt, hiszen nem mindennap látni egy helyen ennyi állam vezetőjét és politikusait. Különös érzéssel töltött el, hogy amikor az EP-ben voltunk, ott volt Orbán Viktor is.

Kiss Dóra: Az Európa Parlamentben és az állandó magyar képviseleten való látogatás szakmai szempontból volt hasznos számunkra. Itt testközelből figyelhettük meg, amikről az egyetemen elméletet tanulunk.

Kuller Gábor: Számítottam rá, hogy Belgium szép hely, de ha annyit írok, hogy csodálatos épületeket láttunk, az valamelyest visszaadhatja ugyan az élményeket, de messze nem eléggé.

Morva Balázs János: Teljesen más szemszögből láthattuk a parlament munkáját, mint amit a médiából kap. Ez örök emlék marad, amire szívesen fogok visszaemlékezni bármikor.

Illés Vivien Viktória: Ami a legjobban tetszett az Brüsszel, az EU parlament. Nagyon hasznos volt tanulmányi szempontból is.

Csomai Szabina: Az út mind szakmai, mind városnéző igényünket egyaránt kielégítette, hiszen a Parlamenten kívül rengeteg nevezetességet megnéztünk.

Juhász Anita Márta: Nagyon sok új információval és tapasztalattal gazdagodtam a brüsszeli kirándulás alatt. Az EU parlamentbe tett látogatásunk volt a kiruccanás csúcspontja.

Varga Hajnalka: Eddig a kirándulásig az Európa Parlament megfoghatatlan, távoli, homályos dolognak tűnt, de most hogy személyesen jártam ott, és nemcsak a tankönyvekből vett száraz tényeket próbáltam elképzelni, már kevésbé tűnik olyan távolinak.

Keserű Barna Arnold: Számos páratlan építészeti, történelmi emléket ismerhettünk meg Belgiumban, s valamelyest közelebb kerülhettünk az eddig oly távolinak és elérhetetlennek tűnő európai uniós intézményekhez is.

Geider Adrienn: Brüsszelben a plenáris ülés tetszett a legjobban, főleg a szavazás módja volt meglepő számomra. Megtiszteltetés volt Szájer képviselő úrral vacsorázni, aki meglepően közvetlen volt hozzánk.

Schultz Roland: Tanulmányi részről rendkívül hasznos volt ez az utazás. Betekintést nyerhettünk a Magyar Állandó Képviseletnél zajló munkába, látogatást tettünk az Európa Parlamentben és meglátogattuk a European College-ot.

Dornyi Veronika: Gazdagabb lettem több száz fényképpel, videókkal, emlékekkel és élményekkel. Új emberekkel találkozhattam, és nem utolsó sorban gazdagabb lettem egy új céllal is: vissza kell mennem. Mindenképpen.

Farkas Ádám: Joghallgatói minőségemben nyilván a legjobban az Állandó Képviselet és az Európa Parlament látogatását vártam. Mindkét célállomás nagyon sokat tett hozzá világképemhez és az európai integrációval kapcsolatos szakmai meglátásaimhoz.

Vörös Dániel Tibor: Az út újra felkeltette az érdeklődésemet a nemzetközi munka és gyakorlat iránt – a tapasztalat, a nyelvek, interkulturális élmények miatt mindenképp.

Tulok Violetta Anna: Eddig az unió számomra egy távoli és megfoghatatlan dolog volt. Azok után, hogy közelebbről láthattuk a működését, valamint az esetleges kijutásról is hallottunk, máris közelebbinek érezhetjük.

Hajdu Barbara: Jó volt élőben látni azt, hogy milyen munkát végeznek az Európa Parlamentben azok a politikusok, akiket mi szavazók delegáltunk Brüsszelbe.

Fülöp Dorina: A látottak, valamint a Szájer képviselő úrral és munkatársaival eltöltött beszélgetés még jobban megerősítettek abban, hogy a jognak számos területe van, ahol érvényesülni lehet.

Bóna Helga: Belgium, én így szeretlek!

Horváth Júlia: A plenáris ülés kis csalódást okozott, annyira gyorsan történt minden, hogy nehéz volt azt a sok impulzust felfognunk – gondolok itt a szavazásra, majd a képviselők gyors kivonulására az ülésről…

Németh Dániel: A rövid idő ellenére is sok mindent megtudtam a parlamentben, számomra kirajzolódott egy igencsak pozitív kép Szájer József képviselő úrról és az ő munkaköréről.

Csudai Tünde: Számomra azért volt érdekes ez a kirándulás, mert találtam egy területet, egy helyet, ahol a diploma megszerzése után szívesen dolgoznék. Ez az út megerősített abban is, hogy ez az egyetem, ez a szak nekem való.

Horváth Alexandra: Az Európa Parlamentben eltöltött idő viszont felejthetetlen volt, főleg a plenáris ülés.

Gyurós Barbara: Élmény volt magyarul hallgatni a külföldi beszédeket azonnali fordításban, látni a gyors szavazásokat. Tetszett, amit láttam. Szívesen élnék az ottani gyakorlati lehetőséggel.

Frank Noémi: Nagyon jól éreztem magam a kirándulás alatt, szuper volt a társaság és a hangulat. A városok csodálatosak, nekem legjobban a parlament, az Atomium és a kölni dóm tetszett.

Géringer Kitti: A kirándulás legtanulságosabb része számomra az Európa Parlamentbe tett látogatás volt.

Uszkai Adrienn: A legnagyobb élmény az Európa Parlament meglátogatása volt. Ott és az azt követő városnézésnél kezdődött el az azóta is tartó I♥Brüsszel érzésem. A barátnőmmel meg is született az elhatározás: ha egyszer menő jogászok leszünk, ebben a városban szeretnénk élni.

Mogyorósi Ingrid: Tetszett, hogy az emberek leülnek a parkokban és nyugodtan, ráérősen beszélgetnek, a kávézók teraszán ugyancsak. Az Európai Parlamentben tett látogatás szakmailag szintén örök élmény marad számomra.

Szili-Kis Ádám: A programban számomra a legjobban várt esemény a parlamenti látogatás és a képviselő úrral való találkozás volt. Órákon át tudtam volna még élvezni a plenáris ülést.

Herold Júlia: Az Európa Parlament hatalmas élmény volt – főleg a plenáris ülés. Élőben ott ülni lenyűgöző volt. A belga utazás csúcspontja!

Soltész Róbert Ferenc: Az épület lüktet az itt dolgozó emberek munkájától. Itt kel életre az Európai Unió. Jó érzés volt magyarként azt hallani, hogy az EU elnökségünk idején a magyar munkatársak eleget tesznek az eléjük állított elvárásoknak.

Kálmán János: Hogy közelebb kerültem-e az unió működésének megértéséhez? Nem. Hogy a kirándulás segített-e szélesebbre tágítani a látómezőmet? Igen.

Kószó Szilvia: Tetszett, hogy annyi biciklis volt az úton. Jó nagy lendülettel közlekedtek, féltünk is tőlük… Mondtam is Szabinának, hogy „kemény vagy, mint a belga biciklis”. Ez immáron szállóige…

Németh Alexandra: A kirándulás legjobb része a Brüsszelben eltöltött nap volt. Nagyon örültem, hogy élőben láthattam egy plenáris ülést. Remélem, lesz lehetőségem az EU parlamentjében gyakornoki munkára, mert nagyon megtetszett.

Bauer Helga: A parlamenttel kapcsolatban a munkalehetőség az, ami a leginkább érdekel(t). Nagyon tetszett ott a közeg, az állandó pörgés, az, hogy sokat lehet dolgozni, számos lehetőség van – és jól lehet keresni.

Varjú Laura: Mindannyiunk számára hatalmas élmény volt részt venni az Európa Parlament plenáris ülésén. Jó volt, hogy a Szájer Józseffel elköltött vacsora közben ismét lehetőségünk nyílt kérdéseinkkel bombázni őt.

Szaller Alexandra: Brüsszel nem a nők városa, mert mindenhol macskakő van és nagyon nehéz lépkedni rajta magas sarkú cipőben. Amikor majd kikerülök oda, mint az EU elnök asszonya, ez lesz az első, amit  átvariáltatok…

Kálmán Krisztina Irén: Gent szintén hatalmas élmény volt. Ami ott a legjobban megfogott, az a rengeteg fiatal egyetemista, akik kint ültek a csatorna partján.